10 January 2008

Petua

Amalan bawa bekal air dorong kejayaan sekolah
Posted by AbuJihad on Monday, December 31 @ 20:30:33 EST

airAmalan mewajibkan semua pelajar membawa bekalan air minuman yang dimasak setiap kali mengikuti pembelajaran di dalam kelas ternyata memberi kesan positif bagi Sekolah Menengah Sains Sultan Ahmad Shah, dekat sini.

Hasilnya, sekolah tersebut menjadi sekolah terbaik bagi daerah Kuantan dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) buat kali ketiga berturut-turut.

Pengetua sekolah itu, Abas Abdul Rahman berkata, pihaknya yakin amalan tersebut merupakan faktor terbesar dalam menyumbang kejayaan akademik sekolah terbabit.

‘‘Ia merupakan formula terbaik bagi pelajar mengelakkan rasa mengantuk ketika berada di dalam kelas.



‘‘Saya selalu berpesan kepada para pelajar saya, setiap kali rasa mengantuk, minum air masak dan ia sekaligus akan meningkatkan tumpuan ketika berada di dalam kelas,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Abas memberitahu, selain amalan tersebut, pihaknya sering menitikberatkan aspek keselesaan pelajar ketika berada di dalam kawasan sekolah.

‘‘Saya yakin, kejayaan cemerlang pelajar di sekolah bermula dari kemudahan infrastruktur yang cukup dan selesa.

‘‘Sebab itu, saya selalu memastikan kelas sentiasa berada dalam suasana ceria dan keadaan asrama selesa, seolah-olah seperti kita berada di dalam hotel,” katanya yang juga percaya suasana sekolah yang harmoni dapat memantapkan lagi pembinaan sahsiah dan rohani dalam diri pelajar.

Beliau yang akan bersara sebagai seorang pengetua sekolah tidak lama lagi turut mengakui kerjasama ibu bapa penting dalam memastikan kejayaan anak.

‘‘Walau apa pun, ibu bapa perlulah sentiasa menyokong para guru agar terus bersemangat dan tidak berputus asa untuk terus menjadi pendidik,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut berterima kasih dengan kerjasama persatuan bekas pelajar sekolah berkenaan yang membelanjakan RM20,000 untuk mengadakan satu program motivasi di Genting Highlands baru-baru ini.

‘‘Selain itu, para pelajar sekolah yang berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan turut dibawa ke Langkawi sebagai bonus kejayaan mereka.

‘‘Amalan ini menjadi tradisi kami dan pihak sekolah bersyukur kerana pihak ibu bapa dan persatuan bekas pelajar sentiasa berdiri teguh bagi menyokong kejayaan lebih cemerlang sekolah di masa depan,” katanya.

Sumber : http://www.tunasislam.net/modules.php?name=News&file=article&sid=39

0 komen:

EXCO BARU ASRAMA 2010/11

EXCO BARU ASRAMA 2010/11

Membeli Sambil Menderma!

Membeli Sambil Menderma!

Template by:
Free Blog Templates