08 November 2010

Tazkirah

Anda Myombong Diri?
Facebook anda dipenuhi maki?
Anda selesa mbangga diri & mghina org lain?
Anda patut risau dengan hadis ini....
!!!!!!!!!

Sungguh aneh dengan manusia yg membangga diri dan 'angkat bakul sendiri' (takbur) sbb suma yg ada pdnya berstatus 'pinjaman'..

  • Sangat heran..Org yg bangga dengan kecanggihan enset pinjam..!
  • Sangat pelik.. Org yg bangga dengan kecantikan rumah sewa!
  • Sangat aneh.. Org yg bangga dengan kekemasan kerja rumahnya yang ditiru dari hasil kerja rakan!

Mari kita renungi hadis Nabi:

“Tidak akan masuk syurga

seseorang yang ada di dalam hatinya perasaan sombong

walaupun sebesar zarah”.

Riwayat Muslim

Sangat heran..pelik..aneh...

  • Org yg bangga dgn kecantikan pinjaman Allah! memuji diri dan berlagak cun.. kulit dahi yg licin tu pun kulit pinjam.. guna fair n lovely pun takat nk maintain n lambatkan kedutan..tp satu hari nnt kerepot jugak kulit tuh..
  • Org yg bangga dgn kekayaan pinjaman Allah! dan memandang rendah pada si miskin..padahal tanpa disedari setiap hari duit keluar dr poket sendiri n masuk poket orang lain..
  • Org yg bangga dgn kesempurnaan diri ciptaan Allah! & menghina kekurangan org lain. OKU yg sebenar ialah org yang kurang upaya untuk celik pada kekurangan diri..

Wahai diri....cuba fikirkan di mana bahagian hidupmu yg kau punyai sendiri...TIADA bukan!!!? Aduh....pinjam semuanya....!

Jadi Tepatlah sabdaan Nabi SAW dan benarlah janji Allah...

Takutlah Allah n hindarilah mulut,kata2,komen2 di fb dll yg bertujuan berbangga n mengangkat diri sendiri! Egtlah sekali lg kata Nabi SAW...


“Tidak akan masuk syurga

seseorang yang ada di dalam hatinya perasaan sombong

walaupun sebesar zarah”.

Huraian :

1. Sifat sombong dan takbur adalah ditegah oleh Islam. Oleh itu umat Islam hendaklah menjauhinya demi menjaga kesejahteraan hidup.

2. Kita harus melakukan apa sahaja yang disukai demi keselesaan dirinya sendiri mahupun keluarga tetapi janganlah sampai melanggar batas syariat dan janganlah berniat untuk menunjuk-nunjuk atau bermegah-megah kepada orang lain kerana ia akan menimbulkan perasaan dengki dan benci orang lain yang mengakibatkan permusuhan.

3. Islam tidak melarang umatnya daripada mengutamakan keindahan dalam sesuatu perkara kerana keindahan itu adalah kesempurnaan yang boleh membangkitkan ketenangan tapi bukan untuk pameran kebanggaan!

0 komen:

EXCO BARU ASRAMA 2010/11

EXCO BARU ASRAMA 2010/11

Membeli Sambil Menderma!

Membeli Sambil Menderma!

Template by:
Free Blog Templates