28 May 2008

Mencari Sahabat Sejati..

Dalam Islam sahabat ialah orang yang tidak mempunyai pertalian darah dengan diri kita sendiri dan ia sentiasa berkawan dengan diri kita semasa senang dan susah.Di antara cri-ciri sahabat dalam Islam ialah seorang yang jujur, amanah, ikhlas, kasih kepada sahabat kerana Allah S.W.T., sanggup menolong ketika dalam susah dan senang, sanggup berkorban jiwa raga, masa dan tenaga dalam membantu dalam setiap apa yang diperlukan oleh sahabat kawannya dan sebagainya.Cara untuk menasihati sahabat ialah dengan cara yang baik dan penuh hikmah agar persahabatan yang terjalin tidak musnah dan berkekalan sehingga ke akhir hayat..Sebab itulah perkataan Ash-Shohaabah dan Ash-Shohaabiyyah kebiasaannya digunakan khusus untuk para sahabat Nabi saw. di kalangan lelaki dan perempuan yang mu'mun dan mu'minah yang melengkapi ciri-ciri di atas.

Syaikh Ibnu Athaillah mengatakan: "Bukanlah sahabatmu, kecuali orang rela bersahabat denganmu sedangkan dia telah mengetahui celamu. Dan tidaklah yang demikian itu (engkau dapati di kalangan manusia) kecuali Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Sebaik-baik teman yang engkau pergauli adalah orang yang memperhatikan kepentinganmu, bukan kerana sesuatu kepentingan yang diharapkannya daripadamu untuk dirinya."

Bila ingin bersahabat janganlah kira kelebihannya kerana mungkin dengan satu kelemahan kamu akan menjauhinya..Andai ingin bersahabat janganlah kerana kebaikannya kerana dengan satu keburukan kamu akan membencinya..Andai ingin bersahabat janganlah kerana ilmunya kerana apabila dia buntu kamu akan memfitnahnya..Andai kamu ingin bersahabat janganlah kerana sifat cerianya kerana andai dia tidak pandai menceriakan mungkin kamu akan menyalahkannya..Andai kamu ingin bersahabat terimalah dia seadanya kerana dia juga manusia biasa..BERSAHABATLAH KERANA ALLAH..sayangilah dia sepertimana kamu menyayangi diri kamu sendiri

Mencari seorang SAHABAT bagaikan mencari sebiji benih pokok dalam semak berduri...Bersedia untuk dilukai,jangan mengalah untuk terus mencari...Andai sudah kau temui sayangilah ia sepenuh hati...

kata-kata Imam Al-Ghazali yang mulia:

"Ukhwah itu bukan pada indahnya pertemuan,tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya"

Jika hari ini diriku terlalu gembira dengan duniawi, sedarkanlah aku dengan amaran Allah. Jika aku bersedih, pujuklah aku dengan tarbiah Pencipta. Jika antara kita ada tembok memisahkan leraikan ia dengan ukhwah dan jika pernah hatimu terluka lantaran sikapku luahkanlah agar aku berubah. Namun satu pintaku, berjanjilah..ukhwah kita untuk selamanya

Sahabat Dalam kabut ku tercari-cari cahayaAkhirnya ku temui sinar ceria diraut wajahmuAndainya alam ini mampu berkata-kataPastilah pujian buat dirimuDi waktu itu akulah yg bertuahPunya sahabat sepertimuSahabat Kau bimbing la ku menuju cahaya ilahiSahabatAku lemah mangharungi ranjau duniaSahabat Aku ingin seperti mu dalam ketenangan Menghadapi hidup iniSahabatku bersyukur kerna mengenali dirimuKu harap moga kitakan bersamaHarungi segala suka dukaMoga kejayaan milik kitaAgar hidup menuju mulia.

sahabat sejati tak pernah mengambil kesempatan atas kelemahan diri sahabatnya, sebaliknya menjadi pelengkap atas kelemahan itu.

Hadiah Terbaik
Kepada kawan - Kesetiaan
Kepada musuh - Kemaafan
Kepada ketua - Khidmat
Kepada yang muda - Contoh terbaik
Kepada yang tua - Hargai budi mereka dan kesetiaan.
Kepada pasangan - Cinta dan ketaatan
Kepada manusia – Kebebasan
Tepuk dada tanya iman,adakah aku adalah seorang sahabat sejati kepada sahabatku.
MUTIARA KATA

"sahabat sejati adalah mereka yang sanggup berada di sisimu ketika kamu memerlukan sokongan walaupun saat itu mereka sepatutnya berada di tempat lain yang lebih menyeronokkan."

“Sebaik baik sahabat disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)'Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..'

"kalau kita nak dapat sahabat yang baik, kita mesti lebih dahulu menjadi seorang sahabat yang baik ...kepada kawan baik kita."
Sumber: krjmotivation.blogspot.com/

0 komen:

EXCO BARU ASRAMA 2010/11

EXCO BARU ASRAMA 2010/11

Membeli Sambil Menderma!

Membeli Sambil Menderma!

Template by:
Free Blog Templates